Brand Affinity is a marketing term for familiarity with a brand; Affinity is a word that means closeness, familiarity, or compatibility. Brand affinity indicates the relationship between a company and its customers, and recent branding calls for brands that can influence each other as like friends and have a psychological connection to their customers.
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Brand affinity and brand loyalty
Brand loyalty means loyalty to a brand. High brand loyalty can be attributed to high repeat purchases of a particular brand. However, even if the repeat purchase rate is high, if the customer buys the product out of habit, or if they buy the same product because they are unaware of competing products, they will lose interest if they find other superior products.
To prevent this, companies need not only to have an advantage in product features and price but also to build a mental connection with the brand by having customers become familiar with the company and brand. Familiarity with the brand, or brand affinity, will help prevent customers from flowing to competing products, and will also increase the likelihood that they will recommend the product to other consumers/communities.
From Actions to Recommendations, An era in which familiarity with a brand is more important than ever
In conventional marketing, the sales cycle ends when the customer moves from “awareness” of a brand or product to “action” such as purchasing, and many marketers have devoted a great deal of effort to this part of the sales cycle. In modern marketing, however, the key is how to move customers from “awareness” to “recommendation”.
マーケターは、このカスタマージャーニーの変化に対応していかなければなりません。この変化は、コトラーの『マーケティング4.0』のカスタマージャーニーマップに見て取ることができます。実際の世界では、カスタマージャーニーはきわめて複雑・多様で、消費者の状況や条件によってさまざまなパターンが現れます。そこで、簡素化されたカスタマージャーニーで理想の形とされたのが「蝶ネクタイ型」です。このパターンは、ブランドを認知しているすべての人が、自ら進んで当該ブランドを推奨する(認知=推奨)状態です。現在はソーシャルメディアの普及により、ブランドや商品の「推奨」の重要性が大幅に高まってきています。
マーケティング4.0の5Aカスタマージャーニーマップを学ぼう
今日、ほとんどの消費者はスマートフォンを所有しており、生活において必須のツールとしての役割を果しています。世界的な利用率を考えても、スマートフォンを駆使したマーケティング活動を採り入れ、ブランドアフィニティを獲得していくことが大切です。そこで、ソーシャルメディアでの情報発信やメールなどのデジタルマーケティングを通じて顧客とのコミュニケーションを適切に行い、さまざまな手法で顧客へアプローチする必要があります。手法自体は併用して使うことで、より大きな効果が得られることもあります。
全体としては、顧客が必要とする情報の調査や、実際の商品の開発・構築から、その他のサポート要素まで、すべてを築くことが必要になりますが、このことは簡単ではありません。また、顧客との接触点が多ければ多いほど、ポジティブな影響を与えられるとは限りません。しかし、顧客にブランドが寄り添う努力を行うことで、顧客からの親近感を得るのです。具体的な手法の内容については、次回の記事で紹介していきます。
顧客がブランドの姿勢に共感し、親しみを覚えてくれれば、自然発生的にソーシャルメディア上でその体験はシェアされ、推奨という形で広がっていきます。顧客との接点を常日頃から持ち、ブランドへの親近感を感じてもらうことで、顧客の推奨行動につながりやすくしていくことを考えましょう。